Symp.valkuil1Het programma bestaat uit een ochtend- en een middagsessie. In de ochtend zijn er 2 lezingen die ingaan op hoe in deze ziekenhuisapotheken injectiespuiten op voorraad worden afgevuld die geschikt zijn voor toediening aan de patiënt. In de middag een toelichting over een onderzoek dat loopt in 10 ziekenhuisapotheken over risico inventarisatie en verbeteracties bij individuele (niet risicovolle) aseptische handelingen.   Ook dit jaar zijn er weer verschillende stands aanwezig en te bezoeken na het inschrijven en tijdens de lunch. Het programma voor deze dag:   9.30 – 10.30       Inschrijven en bezoek stands.   10.30 – 10.40      Opening dagvoorzitter   10.40 – 11.25 VTGM in Isala kliniek, Karin Larmené, ziekenhuisapotheker productie. De steriliseerbare spuit als alternatief voor aseptische handelingen; van concept naar implementatie. In de praktijkgids "High risk medicatie" wordt aangegeven welke rol de ziekenhuisapotheek kan spelen als het gaat om reductie van fouten rondom het bereiden van parenterale medicatie. Een rol die momenteel veelvuldig wordt ingevuld door het beschikbaar stellen van kant-en-klare producten; aseptisch bereid door de apotheekmedewerkers op de afdeling of centraal in de apotheek. Op dit moment is de afdeling Klinische farmacie van Isala de enige ziekenhuisapotheek in Europa die steriliseerbare (plastic) spuiten maakt voor de kliniek beschikbaar in diverse volumina (2, 5,10 en 50 ml). Aangezien het een gesteriliseerd eindproduct is kan het buiten de koelkast gedurende lange termijn bewaard worden.     11.35 – 12.20 VTGM in het Martini ziekenhuis, Jan Reindert Moes ziekenhuisapotheker. Tijdens het opstarten van de nieuwe apotheek van het Martini Ziekenhuis eind 2010 is gestart met de productie van 50 ml RTU-producten. Aanvankelijk was dit een groot succes, maar al snel gaf de verpleging aan dat de voorkeur uitgaat naar spuiten. Het op voorraad aseptisch gereedmaken van deze spuiten is een langdurig traject geweest, waarbij de richtlijn van de GMP-z is gevolgd. In de presentatie worden aangeven op welke manier dat is gedaan, waar het Martini Ziekenhuis problemen mee hebben gehad en welke oplossingen daarvoor zijn gevonden. Het is een arbeidsintensief proces, niet alleen voor de apothekersassistenten, maar ook voor de analisten van het laboratorium.     12.30 – 13.30 lunch en bezoek stands     13.30 – 15.00 Risico inventarisatie als verbeterinstrument bij aseptische handelingen; Frits Boom ziekenhuisapotheker en twee apothekersassistenten met praktijkvoorbeelden van de implementatie van verbeteracties. In 2014 heeft de werkgroep microbiologie en hygiëne van de NVZA samen met enkele apothekersassistenten een risico-inventarisatie (RI) uitgevoerd van de aseptische handelingen in de ziekenhuisapotheek. De focus lag daarbij op het voorkomen van contaminatie. Vervolgens zijn 10 ziekenhuisapotheken beoordeeld aan de hand van de RI. De status van de achtergrond- en werkruimtes en de kledingregiems bleken in het algemeen goed in orde te zijn. Aan het voorkomen van afschermen van de steriele luchtstroom in de LAF-kast of veiligheidsbank en het voorkomen van touch op kritische punten kan meer aandacht worden besteed. Ook bleek het desinfecteren van de materialen (ampullen, injectie- en infusieflacons), die in de LAF-kast of veiligheidsbank worden gebracht, verbeterd te kunnen worden. Tijdens de presentatie gaat Frits Boom (ziekenhuisapotheker-onderzoeker, voorheen ziekenhuisapotheker in het Zaans Medisch Centrum) in op de RI en presenteert onderzoek voor het onderbouwen van verbeterpunten. Een apothekersassistent uit één van de deelnemende ziekenhuisapotheken vertelt over het (her)kwalificeren van de medewerkers met behulp van de jaarlijkse audit en apothekersassistent Geertje Bruinsma (ZGT apotheek Hengelo), ook één van de deelnemers, vertelt over het aanpassen van de logistiek van de materialen om een logistiek traject gericht op het kiemarm houden te kunnen realiseren.   De kosten voor het deelnemen aan dit symposium voor NFVZ-leden is € 40,00 per persoon. Voor niet leden is het € 70,00 p.p., indien u echter lid wordt van de NVFZ dan is de bijdrage € 40,00 en u betaald pas vanaf 2018 uw lidmaatschapsbijdrage (€ 60,00). Voor meer informatie kan u contact opnemen met André Rupert, telefoon 088 7083282 of per e-mail a.rupert@zgt.nl Symp.valkuil2  
Wacht niet en schrijf je snel in, vol = vol! Meer info & inschrijven
Lees verder
Relevante nieuwsberichten